Lilypie Kids Birthday tickers

zondag 25 juli 2010

Pluk in Madurodam...

Gisteren een heerlijk dagje naar Madurodam geweest. Daar was ook Pluk van de Petteflat. Naomi had het boek voorgelezen gekregen op de kleuterschool en ook ik heb het boek meerdere keren gelezen toen ik klein was. Ook hebben we de film al een paar keer gezien thuis.

Pluk met zijn rode kraanwagentje is een van de iconen van het Nederlandse kinderboek. Annie M.G. Schmidt schreef het verhaal, Fiep Westendorp gaf hem zijn hartveroverende uiterlijk. Haar originele tekeningen van Pluk zijn in Madurodam te zien. Pluk verscheen in 1968 voor het eerst als feuilleton in de Margriet. In 1971 kwam het uit in boekvorm als Pluk van de Petteflet. Sindsdien zijn er meer dan 1 miljoen exemplaren van het boek verkocht. En wie heeft het niet gelezen?

2 opmerkingen:

Adriana zei

wat leuk zeg, een dagje Madurodam. Helemaal als er ook zo'n icoon als Pluk aanwezig is :) Is voor mij echt heel erg lang geleden dat ik daar ben geweest.

groetjes Adriana

Romy zei

Zo te zien hebben jullie genoten! En Pluk is natuurlijk al helemaal de moeite waard:) Ik heb het boek ook meerdere keren voorgelezen gekregen vroeger en was er helemaal dol op.